PDR – Paintless Dent Repair z ang. Usuwanie wgnieceń bez lakierowania.
Technologia ta narodziła się w latach 40-tych ubiegłego stulecia w fabrykach Mercedesa. Podczas produkcji zauważono niedociągnięcia ,uszkodzenia elementów nadwozia ,które trzeba było „jakoś” usunąć.
Metoda ta jest nieznana dla szerszego społeczeństwa. Do dnia dzisiejszego fabryki oraz salony samochodowe stosują tą technikę w celu usunięcia wad, uszkodzeń podczas montażu ,transportu do salonów itp.
Metoda naprawy polega na tz. masowaniu blachy przez doświadczonego technika od wewnętrznej jej strony specjalnymi narzędziami wykonanymi z odpowiednich stopów o różnych długościach, kształtach itp.
W miejscach gdzie nie ma dostępu do naprawianego elementu od wewnętrznej jego strony stosuje się metodę tz. „na klej” od zewnętrznej strony uszkodzenia. Stosuje się tu także specjalistyczne w tym celu narzędzia oraz klej o specjalnych właściwościach , który nie uszkadza lakieru.